spara vs slösa

Nu när jag har börjat studera så har vi fått tänka till lite med ekonomin här hemma. Vi är båda rätt slösaktiga, så det behövdes en plan. Inte för att vi är i en större ekonomisk kris utan mer för att se vart pengarna går till och vad vi kan prioritera och prioritera bort.
Så nu har vi en veckobudget som vi ska följa. Idag har den första veckan gått och vi har gjort en sammanställning. Den visar att vi klarar oss rätt så bra, om vi tänker till och planerar våra matinköp, men också att små spontanköp och fika på stan spränger budgeten rätt snart.
Det är lite sport det här med budget hos oss och vi får nya idéer om vad som vi kan spara in på och vad vi tycker är värt en hel del pengar. Som ekologisk mat till exempel. Tidigare har vi köpt det mesta ekologiskt, bara för att. Nu börjar vi titta närmare på produkterna i butiken. Ekologiska varor från andra sidan jorden kanske kan prioriteras bort mot inhemska icke ekologiska varor. Fairtrade är ändå viktigt för oss. Där motiveras köpet med att; vi inte är värda mer än någon annan människa bara för att vi har mer pengar, som min kloka bonussvärmor sa en gång.


 
Idag känner jag mig extra sparsam då jag fick plocka äpplen hos grannen som jag kokade mos av. 5kr/burken kostade det för ekologisk OCH närodlat. Inte så dåligt! :-)

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Feminist Javisst!

Julmarknad